Daisypath Anniversary tickers

Followers

TEKAN DISINI.:.

Saturday, December 25, 2010

EmPaT LiLiN

Sedikit demi sedikit meleleh...
Suasana begitu sunyi sehinggalah terdengar percakapan mereka...
Yg pertama berkata:
"Aku ialah DAMAI.Namun manusia tak mampu menjagaku...maka lebih baik aku mematikan diriku sahaja!!!"

Demikialah,sedikit demi sedikit lilin itu padam....


Yg kedua berkata:
"Aku adalah IMAN...Syg aku tidak berguna lagi...Manusia tidak mahu mengenaliku..utk itu tidak ada gunanya aku terus menyala.."
Selesai sahaja berbicara,tiupan angin memadamkannya...

Dengan sedih lilin yg ketiga berbicara:
"Aku adalah CINTA,tidak mampu lagi utk aku terus menyala..Manusia tidak lagi memndang dan menganggapku berguna...Mereka saling membenci,malah menbeci mereka yg mencintainya,membenci keluarganya..."

Tanpa menunggu lama,maka matilah lilin ketiga...

Tanpa terduga...

seorang anak saat itu masuk ke kamar,dan melihat ketiga lilin terpadam...
kerana takut akan kegelapan itu,si anak berkata:
"Eh apa yg terjadi?Kalian harus tetap menyala...aku takut akan kegelapan..."
Lalu si anak menangi tersedu-sedu...


Lalu dengan terharu lilin keempat berkata:
"Jangan takut,jgnlah menangis..Selama aku masih ada dan menyala..Kita tetap dpt slalu menyalakan ketiga lilin lain...kerana...
"Akulah HARAPAN"
Dengan mata bersinar,si anak mengambil lilin HARAPAN lalu menyalakan kembali ketiga lilin lain..

Apa yg tidak pernah mati hanyalah HARAPAN yg ada dlm hati kita, semoga ia dapat menjadi alat ,seperti si anak tersebut yg dlm situasi apapun mampu menghidupkan IMAN,DAMAI,CINTA dan HARAPAN nya...

Renung-renungkan lah

No comments:

Post a Comment